بررسی و مقایسه

صفحه نمایش مات و براق چه تفاوتی دارند؟ کدام بهتر است؟

می‌دانید که یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اجزای هر دستگاهی، صفحه‌نمایش آن می‌باشد. صفحه‌نمایش نمایانگر کالبد بی‌جان سخت‌افزار سیستم است و به آن روح می‌بخشد. اتفاقاتی که در پشت‌صحنه در حال جریان هستند با صفحه‌نمایش قابل رویت می‌شوند و به شما می‌گوید ماجرا از چه قرار است.
تا اینجا به اهمیت صفحه‌نمایش پی بردید، اما از اینکه صفحه‌نمایش دو نوع دارد خبر دارید؟ به نظر شما کدام بهتر است؟

شاید لفظ براق بودن صفحه نمایش شما را گمراه کند و احساس کنید زیبایی چشمگیری را به ارمغان می‌آورد اما باید بدانید چیزی که در صفحه‌نمایش اهمیت دارد عملکرد و وضوح تصاویری است که ظاهر می‌شوند و این موضوع در کاربری لپ تاپ ها هم نقش دارد. برای مثال سری های گیمینگ از لپ تاپ ایسوس صفحه نمایش مات دارند ولی سری های دیگر هم دارای صفحه نمایش مات و هم براق هستند.
بیایید شما را بیشتر آگاه کنیم تا متوجه شوید کدام برای شما مناسب‌تر است.

صفحه نمایش مات و براق

صفحه‌نمایش های براق و مات از پنل‌های LCD و LED ساخته شده‌اند. چیزی که آن ها را از یکدیگر متمایز می‌کند پوشش اعمال شده روی صفحه‌نمایش مات می‌باشد. بهتر است بدانید در شرایط عادی صفحه‌نمایش براق و مات نسبتاً کارکرد یکسانی دارند.

صفحه نمایش براق

صفحه‌نمایش براق از رنگ‌های زنده و کنتراست بالایی بهره می‌برد و رنگ‌های سیاه را عمیق‌تر نشان می‌دهد. هرچند نور درخشان بر روی صفحه‌نمایش می‌تواند بازتاب‌های قابل‌توجه ای داشته باشد که تابیدن نور خورشید بدترین حالت ممکن برای این‌گونه صفحه‌نمایش‌ها بوده که خیلی هم اعصاب خوردکن است و باعث می‌شود تمرکز شما روی صفحه‌نمایش کاهش یابد.

صفحه نمایش مات

از سویی دیگر، در صفحه‌نمایش‌های مات یک پوشش ضد تابش استفاده می‌شود که به‌واسطه خاصیت کدر بودنی که دارد از بازتاب نور جلوگیری می‌کند و تمرکز شما را افزایش می ­دهد. از ویژگی‌های قابل‌تأمل این صفحه‌نمایش این است که اگر شما در اتاقتان لامپ فلورسنت داشته باشید به‌خاطر پوشش ضد تابش بکار رفته در این نمایشگرها، رنگ صفحه‌نمایش کمی غیرزنده به نظر می‌رسد.

کدام صفحه نمایش بهتر است؟

جواب این سوال بستگی به محیط و شدت نوری دارد که مانیتور در آن قرار می‌گیرد!
اگر قصد دارید یک نمایشگر برای کامپیوتر رومیزی خود تهیه کنید کاری که باید انجام دهید این است که به نور اتاق خود توجه کنید

  • اگر اتاقتان زیادی روشن نیست بهتر است یک مانیتور براق بخرید.
  • اگر اتاقتان روشن است یا از لامپ فلورسنت استفاده می‌کنید بهتر است از صفحه‌نمایش مات استفاده کنید تا حواس‌پرتی شما در حین کار با مانیتور به‌صورت قابل‌توجهی کاهش یابد و هیچ نور منعکس‌کننده‌ای حواستان را پرت نکند.

اگر تصمیم بر خرید لپ‌ تاپ دارید، در صورت تمایل برای استفاده در خارج از منزل و محل کار بهتر است از صفحه‌نمایش مات استفاده کنید تا از بازتاب نور خورشید جلوگیری کند. اگر در داخل ساختمان و دور از نور مستقیم از آن استفاده می کنید از صفحه نمایش براق استفاده کنید چون جذابیت بیشتری دارند و تصاویر زنده تری را به رخ می کشند.

صفحه نمایش مات یا براق

شما با تفاوت دو صفحه­ نمایش مات و براق آشنا شدید اما اینکه چه صفحه­ نمایشی تهیه کنید، به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. اگر تصاویر واقعی­ تر و زنده­ تر می ­خواهید، پس صفحه نمایش براق را انتخاب کنید در غیر این ­صورت اگر خواهان تصاویری عمیق هستید که شش­ دنگ حواستان را به خود جلب کند و شاید خیلی کم غیرزنده به نظر برسند، صفحه نمایش مات گزینه بهتری است. انتخاب با شماست!

در فروشگاه بزرگ آی تی مال قادر خواهید بود صفحه نمایش انواع مانیتورها، لپ تاپ ها، کامپیوترهای همه کاره را مشاهده و با هم مقایسه کنید. همچنین می توانید از مشاوره های رایگان صوتی و تصویری و خدماتی همچون ارسال رایگان، گارانتی ­اصلی سخت­ افزاری و نرم ­افزاری و ضمانت اصالت کالا بهره ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *