بررسی و مقایسه کالای دیجیتال, بررسی و مقایسه

تفاوت RTX و GTX کارت گرافیک انویدیا

گاها سوال پیش می آید که کارت گرافیک های RTX و GTX انویدیا NVIDIA چه تفاوتی دارند. در این مقاله قصد داریم تفاوت های بین این 2 کارت گرافیک که از شرکت NVIDIA  هستند رو بررسی کنیم.

کارت گرافیک RTX چیست؟

خود کلمه ی RTX کوتاه شده ی کلمه ی RAY Tracing Texel eXtreme است. یکی از قابلیت های این سری از کارت گرافیک ها که آنها را متمایز از دیگر رقبا کرده قابلیت رهگیری گرافیکی است که این قابلیت باعث می شود ویدیو ها، ظاهری بهتر و با کیفیت تر داشته باشند و برای شما در مانیتور پخش شوند.

یکی از پیشنهادهای ما برای شما از لپ تاپ های ایسوس با کارت گرافیک RTX که رفریش ریت یا نرخ بروزرسانی 360 هرتز، لپ تاپ G713RC است. برای دیدن مشخصات و قیمت لپ تاپ G713RC می توانید به سایت آی تی مال مراجعه کنید.

کارت گرافیک RTX نوع های مختلفی دارد که در سه نسل 1000،2000،3000  عرضه و تولید می شوند. برای نمونه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از نسل 1000، کارت گرافیک RTX 1650
  • از نسل 2000، کارت گرافیک RTX 2060
  • از نسل سوم، کارت گرافیک RTX 3080

نسل 1000 به ترتیب ضعیف ترین و نسل 3000 قوی ترین های سری RTX  هستند. یعنی یک کارت گرافیک 6 گیگ 2060 قوی تر از 1650 بوده و ضعیف تر از 3060 است.
این کارت گرافیک ها از معماری و تکنولوژی ساخت TURING هستند و اولین بار در 2018 معرفی شدند. کارت گرافیک RTX مخصوص گیمینگ ها و کارهای گرافیکی سنگین، طراحی و تولید می شوند و از GTX ها و MX  ها قدرت بیشتری دارند.

تفاوت RTX و GTX انویدیا

لپ تاپ های ایسوس خصوصا سری گیمینگ آن یکی از بهترین و قدرتمندترین لپ تاپ ها هستند که تنوع زیادی در سری های TUF و ROG از سری لپ تاپ های گیمینگ دارد. برای دیدن مشخصات، نقد و بررسی و مقایسه لپ تاپ ها از نظر قیمت و همچنین کارت گرافیک می توانید به صفحه مربوط به لپ تاپ ایسوس در سایت آی تی مال مراجعه کنید.

 کارت گرافیک GTX چیست؟

GTX نیز مانند RTX  کوتاه شده و مخفف شده یک کلمه هست که کلمه کامل و اصلی ان Giga Texel Shader eXtreme است. زمان عرضه این کارت گرافیک GTX به سال 2008 برمیگردد که اولین مدل آن نیز با نام TESLA 200 رونمایی شد. اولین عضو های این خانواده GTX260 و GTX280 بودند که نسخه 280 گران تر از 260 بود. از همان زمان بود که سیستم نام گذاری شرکت انویدیا جیفورس برای کارت گرافیک های خود تغییر کرد و پسوند GTX\GT گرفتند.

تفاوت RTX و GTX

برای بیان فرق کارت گرافیک RTX و GTX باید بگوییم سری پردازنده های RTX بخاطر دارا بودن قابلیت رهگیری پرتو که این تکنولوژی می تواند نور را در بازی ها، دنبال و ردگیری کند که با اینکار باعث این می شود که محیط کلی بازی مثل نور، گرافیک اجسام، کیفیت و جذابیت همه چیز برای شما بیشتر و بهتر شود و به عبارتی ساده تر هر نقطه که در بازی بتوان آن را دید و تاریک مطلق نباشد از نظر گرافیکی و کیفیت بوست می شود و ارتقاع می یابد.
البته خیلی از بازی ها از قابلیت رهگیری پرتو پشتیبانی نمی کنند ولی در عملکرد کلی، سری های RTX کیفیت بهتری در محیط کلی بازی نسبت به GTX ها نشان می دهند. البته کیفیت بیشتر به معنی فریم بیشتر(FPS) نیست.

تفاوت NVIDIA RTX and GTX

برای مثال در تفاوت میان کارت گرافیک RTX 2080 و GTX1080TI باید بگوییم که در سری RTX سرعت عملکرد حافظه و کلاک بوست بالتر است و همچنین سری RTX از DLSS نیز پشتیبانی میکند.
حال سرعت عملکرد بیشتر حافظه به چه معنی است؟ به این معنی است که شما در انجام بازی ها، محیط بازی سریع تر برای شما باز و بارگذاری می شود و شاهد افت کیفیت ناگهانی در هنگام بازی نخواهید بود.

سری RTX دارای حافظه GDDR6 است که تفاوت آن با GTX1080TI در این است که در سری GDDR6 که در کارت گرافیک های سری  RTX 2080 موجود است می تواند با قابلیت اجرای بازی ها در کیفیت 4K  از GTX 1080Ti سبقت بگیرد. گرافیک 2080 از حافظه GDDR6 سریع‌تری استفاده می‌کند که منجر به رزولوشن بهتر در انجام بازی ها و در محیط کلی بازی می‌شود. همچنین با کارت معماری تورینگ، از رهگیری پرتو و دی ال اس اس نیز پشتیبانی می‌کند.

سعی کردیم در این مقاله به طور مختصر توضیحی درباره تفاوت RTX و GTX داده باشیم. اما برای انتخاب کارت گرافیک باید موارد دیگری رو با توجه به حرفه و کاربری هر شخص هم در نظر گرفت. برای راهنمایی بیشتر و مشاوره رایگان با کارشناسان آی تی مال به سایت آی تی مال مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *