آموزش و ترفند

کوچ از ویندوز 10 به 11 چه نتایجی دارد!

تا قبل از پایان سال 2021 باید منتظر رسیدن ویندوز 11 از سوی شرکت مایکروسافت باشیم. این سیستم‌عامل از طراحی جدید و امکانات نوینی بهره خواهد برد و می‌تواند موجب پیشرفت دستگاه و بهبود کارایی سیستم شود. اما این تمام ماجرا نیست! باید بدانید در صورت سفر به ویندوز 11 برخی از ویژگی‌های ویندوز 10 را از دست خواهید داد.

کمپانی مایکروسافت تاکنون پیش‌نمایش‌هایی از ویندوز 11 و برخی ویژگی‌های بزرگ آن را ارائه کرده است. بدیهی است در نسخه کامل این ویندوز با امکانات و قابلیت‌های بیشتری مواجه خواهیم شد. اما از همین حالا خاطرنشان می‌کنیم که تعدادی از امکانات ویندوز 10 راهی به نسخه جدید پیدا نکرده‌اند یا حضورشان کم‌رنگ‌تر شده است.

با ما همراه باشید تا از قابلیت‌های ناموجود یا کمرنگ شده در ویندوز 11 آگاه شوید و برحسب آن‌ها تصمیم بگیرید که آیا مایل به استفاده از نسخه جدید مایکروسافت هستید یا خیر!

اینترنت اکسپلورر

اینترنت اکسپلورر

این مرورگر مایکروسافت که مسلماً همگی تجربه کار با آن را داشته‌ایم مدت‌هاست که توانسته در ویندوز 10 جا باز کند، اما در ویندوز ۱۱ چراغ این مرورگر خاموش خواهد شد و به مایکروسافت اج مهاجرت خواهید کرد، مرورگر قدرتمندی که مایکروسافت خیلی روی آن حساب کرده است.

اینجا یک سؤال مهم پیش می‌آید! آخرعاقبت سایت‌هایی که برای اینترنت اکسپلورر بهینه شده‌اند چه می‌شود؟ پاسخ قابل پیش‌بینی است، شما همچنان قادر خواهید بود به این سایت‌ها دسترسی داشته باشید، اما در شمای IE در مایکروسافت اج.

تایم لاین

تا حالا اسم تایم‌لاین به گوشتان خورده؟ احتمالا تا کنون از آن استفاده نکرده باشید!این محبوبیت ناچیز، حذفش از ویندوز ۱۱ را قابل‌قبول می‌کند. بیایید با کاربرد تایم‌لاین آشنا شویم. تایم‌لاین به شما اجازه می‌دهد که فعالیت‌هایی همچون فایل‌ها و وب‌سایت‌های خود را در چندین کامپیوتر با سیستم‌عامل ویندوز همگام‌سازی کنید؛ بنابراین اگر با یک حساب مایکروسافت میان چندین سیستم جابه‌جا شوید، همچنان به آن‌ها دسترسی دارید.

Live Tiles

به وجود Live Tiles در سیستم‌عامل مایکروسافت عادت کرده‌ایم، اما توسعه‌دهندگان علاقه زیادی به آن نشان نداده‌اند. کاشی‌های زنده یا Live Tiles در منوی شروع، این امکان را فراهم می‌کنند تا سریع‌تر به اطلاعات موردنیاز دست پیدا کنید. می‌توان  Live Tiles را نوعی ویجت پنداشت و به همین خاطر است ردموندی‌ها قصد دارند با حذف آن‌ها از ویندوز ۱۱، مجدداً به سمت ویجت‌ها بروند.

منوی ویندوز 11

دسته بندی در منوی شروع

از دیگر ویژگی‌هایی که در منوی شروع در ویندوز ۱۱ نخواهیم دید، امکان دسته‌بندی Live Tiles و نام‌گذاری آن‌هاست. به‌علاوه، قابلیت تغییر ابعاد گزینه‌های منوی استارت وجود نخواهد داشت. گویا ردموندی‌ها تصمیم دارند تمام کاربران تجربه یکسانی داشته باشند! لازم است بدانید منوی شروع  نسخه جدید مایکروسافت در مرکز نوار وظیفه جای می‌گیرد.

Status سریع

در ویندوز ۱۰ برنامه‌ها می‌توانند جهت دسترسی سریع، اطلاعات محدودی روی لاک اسکرین یا صفحه قفل به نمایش بگذارند. این قابلیت Quick Status یا وضعیت سریع نام دارد که با انتشار ویندوز ۱۱، برنامه‌ها این امکان را نخواهند داشت.

تغییر مکان نوار وظیفه

امکان تغییر مکان قرارگیری نوار وظیفه و شخصی‌سازی آن، که هم‌اکنون در ویندوز ۱۰ وجود دارد در ویندوز ۱۱ جایی ندارد. در نسخه ویندوز جدید نوار وظیفه صرفاً در بخش پایینی جای می‌گیرد و با چیزی که در ویندوز ۱۰ می‌بینیم تفاوت دارد. در ویندوز ۱۰ آزادی عمل بیشتری دارید و می‌توانید نوار وظیفه را به سمت چپ، راست و یا حتی بالای صفحه انتقال دهید.

حالت لپ تاپ

ویندوز ۱۰ با تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و دسکتاپ‌ها سازگار است و توانسته عملکرد مطلوبی از خودش نشان دهد، اما در ویندوز ۱۱ خبری از این امکان نیست. هرچند این موضوع بدین معنی نیست که نسخه جدید از تبلت‌ها پشتیبانی نمی‌کند، بلکه چنین حالتی به طور خودکار فعال می‌شود.

کورتانا Cortana

دستیار دیجیتال مایکروسافت به‌صورت کامل از ویندوز ۱۱ پاک‌سازی نمی‌شود، اما دیگر جایی در فرایند نصب نخواهد داشت و همچنین دیگر در نوار وظیفه پین نمی‌شود. به طور دقیق مشخص نیست ردموندی‌ها چه برنامه‌ای را برای جایگزینی کورتانا در نظر گرفته‌اند، اما باتوجه‌به ویژگی‌هایی که در اخیراً به آن اضافه شده، احتمال دارد کورتانا کارش را ادامه دهد.

ویندوز S Mode

این امکان هم مانند کورتانا به طور کامل با ویندوز ۱۱ خداحافظی نمی‌کند، اما کمتر با آن مواجه خواهیم شد. حالت S Mode تنها به برنامه‌های موجود در فروشگاه رسمی مایکروسافت استور قابلیت نصب را می‌دهد تا کارایی و امنیت سیستم بهبود یابد.

مایکروسافت تیم

مایکروسافت تیمز

در آخر به اسکایپ می‌رسیم که حتماً قادر خواهید بود آن را دانلود و روی سیستم‌عامل جدید ردموندی‌ها نصب کنید، اما در ویندوز ۱۱ ادغام نخواهد شد و نمی‌توان همچون ویندوز 10 از آن انتظار داشته باشیم. مایکروسافت روی برنامه دیگری تمرکز کرده است، تیمز برنامه‌ای است که مایکروسافت برای پاسخگویی به تمام نیازهای ارتباطی کاربران و البته کسب‌و‌کارها در نظر گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *