اخبار تکنولوژی

کاربران ایرانی گرفتار Safe Search گوگل شدند!

طبق آخرین اخبار منتشر شده و اظهارات کاربران در فضای مجازی، کاربران برخی از اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت و همراه اول و ایرانسل دچار مشکل در نتایج موتور جستجوی گوگل و بینگ شده اند.

این اتفاق با نمایش هشدار روشن بودن گزینه Safe Search در بالای صفحه و اعلام این موضوع که قابلیت فوق غیر قابل خاموش کردن است، بسیاری از کاربران را غافلگیر کرده است. این غافلگیری به قدری گسترده بوده که تعداد جستجوی عبارت Safe Search به میزان قابل توجهی در ایران رشد داشته است.

قابلیت Safe Search چیست؟

قابلیت جستجوی امن برای کاربران خردسال و زیر سن قانونی است که گوگل محتوای نامناسب یا Explicit را برای این دسته، فیلتر می کنند و کاربران می تواند تنظیمات فوق را برای هر کاربری فعال یا غیر فعال کنند. در عین حال برخی از IP ها نیز می توانند این قابلیت را فعال ساخته و غیر قابل خاموش کردن کنند.

این موضوع برای بسیاری از کاربران باعث ایجاد مشکل در پیدا کردن نتیجه دلخواه شده و از آنجایی که ربات های گوگل بسیار روی موارد Explicit حساس هستند، ممکن است که کل یک وبسایت ایرانی را از موارد جستجو حذف کنند.

در حال حاضر به صورت غیر رسمی لیستی از اپراتورهای دارای این مشکل وجود دارد که می توان به همراه اول، ایرانسل، های وب و آسیاتک اشاره کرد.

safe search گوگل

علت فعال شدن Safe Search

«حسین درواری» کارشناس شبکه و امنیت بیان کرده است که “کنترل این اقدامات احتمالا از لایه‌های بالاتری از شرکت‌های ارائه دهنده اینترنت رخ داده، برخلاف تصور عده‌ای از کاربران که این اقدام را با هماهنگی گوگل متصور شده‌اند، اتفاقی که در حال رخ دادن است از داخل ایران بوده و به نوعی یک DNS Hijacking رخ داده است: «الان به جای اینکه شما یک IP مثل ۱۰.۱۰.۳۴.۳۵ دریافت کنید، یک IP از سیستم دستکاری شده دریافت می‌کنید که توسط گوگل و بینگ برای مدارس و کودکان در نظر گرفته شده است.»”

با توجه به تحلیل کارشناسان، مشکلات بعدی ناشی از این DNS Hijacking ، استفاده بیشتر و شدید تر کاربران از نرم افزار های تغییر IP و DNS خواهد بود و همچنین کاربران عادی نیز با توجه به حجم کاربران نیازمند به گوگل و بینگ، قطعا کندی سرعت را مشاهده خواهند کرد.

تا این لحظه هیچ مقام دولتی و مسئولین اپراتورها واکنشی به این مسئله نشان نداده و هیچ اعلامیه ای را منتشر نکردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *