اخبار لپ تاپ و کامپیوتر و سخت افزار, اخبار تکنولوژی

پردازنده های M1 Pro و M1 Max مک بوک ها را رویایی کرد!

اپل پس از سال‌­ها تلاش بالاخره افسانه خود را به واقعیت تبدیل کرد و مک بوک های خود را به تراشه های فوق قدرتمند M1 Pro و M1 Max مجهز کرد تا هیولاهای مهار نشدنی و بی­‌رقیب خود را روانه بازار کند.

با اینکه پردازنده‌ی M1 پاسخگوی نیاز کاربران زیادی بوده اما برای کامپیوترهای میان‌رده گزینه خوبی به حساب می­‌آید. اکنون کمپانی اپل با خلق M1 Pro به سراغ لپ‌ تاپ‌های رده‌­بالا رفته است تا نیاز کاربران حرفه‌­ای خود را برآورده کند.

مقایسه M1 با M1 Pro و M1 Max

اپل متعهد شده که دو پردازنده‌ی 5 نانومتری M1 Pro و M1 Max توان پردازشی بسیار بهتری نسبت به M1 خواهند داشت. پردازنده های ام وان پرو و ام وان ایکس از ۷۰ درصد سرعت بیشتر در پردازنده مرکزی برخوردارند و تا ۴ برابر قدرت پردازش گرافیکی بیشتری نسبت به ام وان دارند.

هدف از طراحی M1 Pro و  M1 Max چه بوده؟

اپل قصد دارد که این پردازنده ها را در MacBook Pro و iMac و Mac Mini های جدید خود به کار ببرد تا گرافیست‌ها و برنامه‌نویس‌ها و دیگر کاربرانی که به قدرت پردازشی بیشتری نیاز دارند، هیچ مشکلی نداشته باشند.

M1 Pro Apple

شاهکارM1 Pro   

بیایید در ادامه ببینیم ام وان و ام وان پرو چه تفاوتی دارن و چرا گفته میشه اپل شاهکار بزرگی خلق کرده!

با اینکه تمام مدل‌های ام ‌وان معماری یکسانی دارند؛ اما تعداد هسته‌های پردازنده مرکزی در M1 Pro به ۱۰ هسته و در پردازنده‌ی گرافیکی به ۱۶ هسته افزایش پیدا کرده است که مسلما عملکرد چشم­گیرتری دارد. همچنین، شمار ترانزیستورهای استفاده شده در تراشه‌ی M1 Pro دو برابر M1 است و دارای ۳۳.۷ میلیارد ترانزیستور می­‌باشد. به نظر شما این ویژگی خارق العاده نیست و بر اقتدار کمپانی اپل اضافه نمی‌­کند؟ هر چند کار به اینجا ختم نمی­‌شود و در ادامه به تراشه قدرتمندتری می­‌ رسیم!

چیپست جدید Apple حافظه‌ی بسیار بیشتری را سامان می­‌بخشد و حالا دستگاه­‌های مجهز به این پردازنده می­‌توانند تا ۳۲ گیابایت حافظه‌ی RAM را پشتیبانی کنند. پهنای باند حافظه نیز بهبود قابل توجهی داشته است و اکنون این توانایی را دارد که سرعت انتقال اطلاعات را تا ۲۰۰ گیابایت در ثانیه برساند.

M1 Max اپل

شاهکار M1 Max

وقت آن رسیده به معرفی پردازنده ابرقدرت M1 Max بپردازیم. با ما بمانید تا ببینید چرا گفته می‌­شود مک بوک ها رویا را به واقعیت تبدیل کرده‌­اند. این شرکت جاه‌­طلبی خود را به اوج رسانده و نسخه‌­ی حیرت‌­آور M1 Max را طراحی و معرفی کرده است.

تراشه ام وان مکس در پردازنده مرکزی خود ۱۰ هسته دارد که ۸ هسته‌ی آن قدرتمند و ۲ هسته‌ی دیگر آن کم‌مصرف هستند و قدرت کمتری دارند. M1 Max از پهنای باند حافظه‌ی ۴۰۰ گیگابایت در ثانیه بهره می­‌برد و ۶۴ گیگابایت حافظه‌ی رم را ساپورت می‌کند. پردازنده‌ی گرافیکی این چیپست نیز ۳۲ هسته دارد. GPU  تعبیه شده در M1 Max تا ۴ برابر سریع‌تر از M1 عمل خواهد کرد. ام وان مکس به ۵۷ میلیارد ترانزیستور مجهز شده است.

اگر بخواهیم مروری روی این دو چیپست داشته باشیم باید بگوییم تقریبا توان M1 Max دو برابر M1 Pro است. که در ادامه به آن­ها می­‌پردازیم.

  • پنهای باند حافظه در ام وان مکس به ۴۰۰ گیگابایت در ثانیه می‌­رسد و این رقم در ام وان پرو به ۲۰۰ گیگابایت در ثانیه می‌باشد.
  • ام وان مکس توان پشتیبانی از حافظه تا ۶۴ گیگابایت را دارد اما ام وان پرو حافظه را تا ۳۲ گیگابایت تضمین می­کند.
  • M1 Max از ۵۷ میلیارد ترانزیستور تشکیل شده در حالیکه M1 Pro دارای ۳۳.۷ میلیارد ترانزیستور است.
  • ۳۲ هسته‌ی گرافیکی ام وان مکس را ساپورت می­‌کنند این در حالی است که ام وان پرو از  ۱۶ هسته‌ی گرافیکی بهره می­‌برد.
  • M1 Max این توان را دارد که از ۴ مانیتور خارجی پشتیبانی کند اما M1 Pro قادر است ۲ مانیتور خارجی را سازمان­دهی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *