آموزش و ترفندهای موبایل, آموزش و ترفند

طرح رجیستری سدی در مقابل خرید گوشی قاچاق

هنگام خرید گوشی موبایل فریب کالای غیرقانونی را نخورید. شما که نمی­‌خواهید پس از چند روز، آنتن دهی موبایل خود را از دست بدهید! پس هنگام خرید از اصالت آن مطمئن شوید. دولت تدابیری را برای جلوگیری از ورود گوشی های موبایل قاچاق اندیشیده است با ما همراه باشید تا جریان کم و کیف آن قرار بگیرید.

مفهوم سامانه همتا و طرح رجیستری چیست؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت سامانه اطلاع رسانی همتا را راه‌اندازی کرده است تا بتوانید از قانونی بودن یا نبودن گوشی موبایل حین خرید آگاه شوید. طی طرح رجیستری تمامی گوشی های مورد استفاده کاربران، در سامانه جامع همتا ثبت خواهند شد و نوع واردات آن­ها مشخص است. پس هنگام خرید موبایل از هر برندی، به‌دنبال برچسب “رجیستر شده” روی جعبه موبایل بگردید و هرگز گول ارزان‌تر بودن گوشی های قاچاق را نخورید!
شاید خیلی از ما لفظ رجیستر را شنیده باشیم، اما می­دانید دقیقا هدف از رجیستر گوشی های تلفن همراه چیست؟ هدف اصلی مبارزه با کالای قاچاق و واردات غیر قانونی گوشی های همراه می­‌باشد. با کمک این طرح دولت توانست تا حد زیادی از میزان کالای قاچاق موجود در بازار بکاهد؛ بر این اساس تنها گوشی هایی که از طریق مراجع قانونی (گمرک) وارد کشور شده اند فعال خواهند بود و دست گوشی های قاچاق از آنتن­‌دهی کوتاه خواهد ماند.

رجیستری گوشی

قانونی بودن گوشی را از کجا بفهمیم؟

باید بدانید مسیر اجباری و راحتی پیش­رو دارید. برای فعالسازی گوشی موبایل در طرح رجیستر‌ی بر اساس شماره موبایل راه­‌های گوناگون و رایگانی وجود دارد. می­‌توان از روش‌هایی همچون وب‌سایت، کد ستوری USSD، پیامک و اپلیکیشن استفاده کرد. در ادامه به توضیح اجمالی روش­‌های ذکر شده می‌پردازیم.

روش اول: سایت

برای انجام این­کار لازم است آدرس سایت همتا (hamta.ntsw.ir) را در مرورگر خود جستجو کنید تا وارد سامانه مذکور شوید و دستگاه خود را فعال سازی کرده، همچنین از اصالت آن استعلام بگیرید.

روش دوم: کد دستوری USSD

بسیاری از افراد در زمان خرید، به دلیل عدم دسترسی به اینترنت استفاده از کد USSD را ترجیح می‌دهند. با کد دستوری *7777# می­توان به سرعت نسبت به استعلام و رجیستر کردن گوشی موبایل اقدام کرد. مراحل زیر را دنبال کنید تا با موفقیت گوشی خود را رجیستر کنید.

  1. کد دستوری *7777# را شماره گیری بفرمایید.
  2. گزینه فعال سازی (عدد 2) را انتخاب کنید.
  3. شناسه 15 رقمی IMEI را که قبلا یادداشت کرده اید، بدون هیچ کاراکتر اضافی وارد کنید.
  4. سپس باید شماره سیم کارتی که در گوشی قرار گرفته را وارد کنید.
  5. اکنون کد 6 رقمی فعالسازی را وارد کنید. شما باید آن را از فروشنده دریافت کرده باشید.
  6. اطلاعات وارد شده مجددا به شما نشان داده می شوند، درصورت صحیح بودن تایید کنید.
  7. در نهایت باید پیامی مبنی بر موفقیت فعالسازی دریافت کنید.

روش سوم: استفاده از اپ سامانه

اپ سامانه هم برای گوشی ‌های اندروید از برنامه بازار یا گوگل‌پلی و هم برای گوشی های آیفون قابل دانلود است. با دانلود و نصب اپلیکیشن همتا توانایی رجیستر کردن گوشی موبایل خود را خواهید داشت.

رجیستری گوشی

فعالسازی گوشی های 2 سیم کارته

برای فعالسازی‌ دو سیم کارت کافیست یکی از سیم‌کارت‌ها را فعال کنید تا سیم کارت دوم هم به صورت خودکار فعال شود. اگر به مشکل خوردید نگران نباشید، 2 سیم‌کارت خود را به طور همزمان در گوشی قرار داده و هر کدام از آنها را به روش گفته شده به‌ صورت جداگانه فعال سازی کنید.

آیا می توان موبایل های مسافرتی را رجیستر کرد؟

اگر کسی برای سفر با سیم‌کارت داخلی خود و گوشی ثبت نشده در شبکه، وارد ایران شود به مدت ۳۰ روز آنتن دهی دارد. اگر شخصی از کشور دیگری گوشی موبایل خریده باشد، لازم است هنگام ورود به ایران، شناسه IMEI موبایل را در گمرک ثبت کند و عوارض آن را نیز بپردازد. پس از انجام این کار کد فعال‌سازی‌ مدنظر برای رجیستر کردن در اختیار او قرار می‌گیرد و می‌­تواند گوشی خود را رجیستر کند.

رجیستری گوشی

چطور می توان به شناسه IMEI دسترسی پیدا کرد؟

IMEI شماره‌ای منحصر به فرد و یکتا روی هر تلفن همراه است که قابلیت شناسایی آن را روی شبکه‌های تلفن همراه مقدور می‌سازد. این کار نیز بسیار ساده است. فقط باید کد #06#* را وارد کنید تا شناسه IMEI ظاهر شود. فراموش نکنید هر گوشی موبایلی به تعداد سیم‌کارت‌­هایش IMEI دارد، بدین معنی که گوشی‌های 2سیم‌کارته 2 شماره IMEI دارند که باید هر دوی آنها ثبت شود. بهتر است کدها را با IMEI موجود روی جعبه گوشی مقایسه کنید تا از اصالت جعبه نیز مطمئن شوید و بدانید متعلق به همان گوشی است که قصد خریدش را دارید.

شما می‌­توانید در وب سایت آی تی مال انواع برندهای گوشی موبایل رجیستر شده را مشاهده و نسبت به خرید آنلاین اقدام کنید. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر از جزئیات گوشی های هوشمند با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *