اخبار تکنولوژی, اخبار گجت ها

اینترنت ماهواره ای، برآوردکننده نیاز اینترنت جهانیان

اینترنت ماهواره‌ای یکی از نوین‌ترین و پیشرفته‌ترین روش‌های دسترسی به اینترنت، از طریق ماهواره است. در مواردی که دسترسی معمولی به اینترنت (کابلی، فیبر نوری، دایال-آپ، بی‌سیم و Xdsl) موجود نیست، اینترنت ماهواره‌ای راه‌گشاست و اتصال به اینترنت را فراهم می‌کند.

با این امکان در جاهای دورافتاده و جاده‌ها اتصال با کیفیتی را به اینترنت تجربه خواهید کرد و اتحادیه بین‌المللی مخابرات آن را پشتیبانی می‌کند. میانگین سرعت دانلود در اتصال به اینترنت ماهواره‌ای حداقل 50 مگابایت بر ثانیه و میانگین سرعت آپلود 256 کیلوبایت بر ثانیه خواهد بود.

چرا اینترنت ماهواره ای؟

می‌دانیم که تعداد بی‌شماری از مردم به اینترنت دسترسی ندارند، همچنین افرادی که به اینترنت دسترسی دارند نیز از اینترنت پرسرعت، ارزان و باکیفیت بهره‌مند نیستند! اینترنت ماهواره‌ای استارلینک آمده تا این مشکلات را برطرف کند. در همین راستا اسپیس ایکس تصمیم دارد با ارسال هزاران ماهواره استارلینک به مدارهای پایینی زمین، امکان اتصال امن به اینترنت پرسرعت را در تمام نقاط جهان مهیا سازد. در حال حاضر دو شرکت ویاست (Viasat) و هیوزنت (HughesNet)، بزرگ‌ترین شرکت‌هایی هستند که از اینترنت ماهواره‌ای استفاده می‌کنند، پس اینترنت ماهواره‌ای پدیده‌ای نوظهور نیست.

اینترنت ماهواره ای

حالا که اینترنت ماهواره‌ای پدیده چندان جدید نیست پس چرا کل مردم دنیا بی‌صبرانه منتظر آمدن آن هستند و چشم‌انتظارند؟ چرا اینترنت ماهواره‌ای اسپیس ایکس این‌ همه طرف‌دار دارد؟
با ما همراه باشید تا شما را آگاه سازیم.

  • استارلینک جهانی است، نه مختص چند شرکت بزرگ! قابلیت سرویس‌دهی فراگیر آن مختص منطقه جغرافیایی خاصی نخواهد بود.
  • تعداد زیاد ماهواره‌های به کار گرفته شده برای استارلینک، پهنای باند بسیار بیشتری را دارد؛ بنابراین، قابلیت سرویس‌دهی به کاربران بیشتری را خواهد داشت.
  • امکان فوق‌العاده استارلینک این است که از سرعت چشمگیری برخوردار است و تأخیر ناچیزی را نسبت به اینترنت‌های ماهواره‌ای دارد.

منظور از تاخیر پایین و سرویس دهی جهانی استارلینک چیست؟

تاکنون تأخیر بسیار بالا و محدودیت در دسترسی سرویس‌دهی به یک کشور یا قاره از بارزترین معایب اینترنت ماهواره‌ای به‌حساب می‌آیند. اما دلیل این تأخیر چیست؟ بدین خاطر است که شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس‌های اینترنت ماهواره‌ای، ماهواره‌های خود را در مدار زمین ثابت یا GEO قرار می‌دادند و سرعت گردش ماهواره‌هایی که در این مدار قرار می‌گیرند، برابر با سرعت چرخش زمین به دور خودش است. به‌علاوه، ارتفاع 35 هزار کیلومتری مدار این ماهواره‌ها منجر به تأخیر اینترنتی می‌شود. این تأخیر و کند بودن سرویس‌های اینترنت ماهواره‌های سنتی، مصارفی مانند ارتباط صوتی و تصویری و بازی‌های ویدئویی را نامطلوب ساخته است.

جالب است بدانید ماهواره‌ی فوق‌العاده استارلینک 70 تا 100 برابر از ماهواره‌های مخابراتی پیشین، به زمین نزدیک‌تر هستند. سرعت چشمگیر این نوع اتصال حس خوشایندی را به ارمغان خواهد آورد. چرا که ماهواره‌های استارلینک در مدار پایینی زمین یا LEO قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که تأخیر اینترنت ماهواره‌ای استارلینک از لحاظ تئوری حتی از فیبرهای نوری کمتر است.

اینترنت ماهواره ای

منظور از سرعت و ظرفیت بالای استارلینک چیست؟

تعداد معدود ماهواره‌های متداول در مدار، از معایب آن ها به شمار می‌آید که باعث می‌شد مشترکان زیادی مجبور شوند به‌صورت اشتراکی از پهنای باند یک ماهواره استفاده کنند، در نتیجه سرعت کاربران اینترنتی به‌صورت قابل‌توجهی کاهش می‌یافت. همچنین، این محدودیت سبب کم شدن کاربران بالقوه نیز می‌شود. اما شرکت آمریکایی اسپیس ایکس تصمیم بر فرستادن ماهواره‌های بیشتری را برای ارائه اینترنت به فضا دارد و می‌خواهد شمار ماهواره‌های خود را به بیش از هزار تا برساند.

درآمد اینترنت ماهواره ای با استقرار انسان در مریخ مرتبط است؟

طبق شنیده‌ها با دستیابی به رشد پایدار سوددهی، درآمد حاصل از این اینترنت ماهواره‌ای می‌تواند در رویه‌های جاه‌طلبانه مانند استقرار انسان در مریخ به کار گرفته شود. شرکت‌های بزرگی که قصد ارسال ماهواره‌های خود به فضا را دارند امیدوارند که بتوانند اینترنت را در دسترس همگان در هر نقطه‌ای از زمین، قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *