راهنمای خرید سایر کالای دیجیتال, راهنمای خرید, راهنمای خرید لپ تاپ

کول پد برای لپ تاپ بخریم یا نه؟

کول پد بخریم یا نه؟ این یک سوالی است که ممکن است برای هرکسی که لپ تاپ دارد یا به فکر خرید لپ تاپ هست پیش بیاید و اگر نظر شخصی من رو بخواهید باید بگوییم بله هم نیاز به خریدش هست و هم خیر نیاز به خرید آن نیست. برای مثال لپ تاپ G533ZW ایسوس لپ تاپی هست که خودش به تنهایی دارای تکنولوژی قوی سیستم خنک کننده می باشد ولی باز هم بستگی به شرایط استفاده شما دارد. البته که این بله و خیر بستگی به شرایطی دارد که جلوتر خواهیم گفت.
اگر قصد خرید لپ تاپ دارید می توانید از سایت ما دیدن کنید و مشخصات و قیمت لپ تاپ ها را ببینید.

کول پد (Cool Pad) چیست؟

کول پد که به معنی صفحه یا سطحی خنک است به گجتی می گویند که در دل خود دارای یک یا چند فن است. این فن ها وظیفه دمیدن هوا را به سمت بالا یا سطح رویین دارند و غالبا در زیر لپ تاپ ها برای خنک کردن بیشتر استفاده می شود.

کول پد ها در زیر لپ تاپ قرار گرفته و با یک کابل USB به یکی از درگاه های لپ تاپ متصل شده و برق و انرژی مورد نیاز خود را برای فعالیت از لپ تاپ می گیرند. با این انرژی دریافتی فن یا فن های کول پد شروع به چرخیدن می کنند و هوای خنک را به لپ تاپ شما انتقال می دهند که باعث کاهش دمای سخت افزاری دستگاه شما و کمک به سیستم خنک کننده ی لپ تاپ می شود.

کول پد لپ تاپ

سیستم کاری کول پد ها

کول پد ها معمولا به صورت تک فن تا 6 فن هستند. کول پد های تک فن دارای یک فن بزرگ در مرکز هستند که بیشتر محیط زیرین لپ تاپ را در بر می گیرند. برخی از آنها دارای 2 فن نسبتا بزرگ هستند و برخی از آنها نیز دارای 5 فن کوچک در 5 نقطه هستند تا بتوانند تک تک نقاط زیرین لپ تاپ شما را پوشش دهند.

سنجش عملکرد کلی کول پد ها را یک عنصر اصلی تشکیل می دهد و این عنصر اصلی چیزی نیست جز حداکثر توان چرخش فن در دقیقه یا توان فن است. برخی از کول پد های خیلی حرفه ای  5000 تا 6000 هزار دور در دقیقه سرعت چرخش دارند ولی نسخه های معمولی و خوب کول پد ها از 2400 دور تا 3200 دور سرعت دارند.
نسخه هایی با توان 1600-1800 دور نیز وجود دارد که جلوتر به استفاده هر کدام در جاهای نیاز می رسیم.

امکانات کول پد ها

کول پد ها علاوه بر خنک کردن لپ تاپ به شما امکانات دیگری نیز می دهند. برای مثال برخی کول پد ها قابلیت تنظیم ارتفاع دارند و در زاویه های متفاوتی می تواند لپ تاپ شما را نگه دارد و آن را خنک کند.

برخی دیگر از آنها برای زیبایی بیشتر از نور پردازی های RGB استفاده می کنند که مخصوص گیمر هاست و جلوه ای جذاب به محیط می دهد.

برخی دیگر از آنها درگاه های خروجی USB اضافی دارند تا شما هنگام اتصال کول پد به دستگاه و اشغال یکی از درگاه های شما با کمبود درگاه رو به رو نشوید.

پایه خنک کننده coolpad

در برخی از کول پد ها ما دارای نمایشگر و دکمه هستیم تا بتوانیم متناسب با شرایط خودمان دور فن ها را تنظیم کرده و یا برای فعالیت فن ها زمان تنظیم کنیم و یا اگر کول پد ما دارای نور پردازی RGB است، می توانیم میزان روشنایی آن را کم و زیاد و یا قطع کنیم. 

چه کول پدی مناسب لپ تاپ من است؟

انتخاب کول پد بستگی به لپ تاپ شما دارد چرا که برخی لپ تاپ ها مثل لپ تاپ های گیمینگ بخاطر سخت افزار بسیار قوی و قدرتمند، گرمای تولیدی سخت افزار بسیار زیاد است و شما بهتر است از کول پد های حرفه ای با دور فن بالا استفاده کنید مثل کول پد هایی با 5000 دور در دقیقه، البته که کول پد های 2400-3200 نیز می توانند کمک کننده باشند ولی بهتر است از قوی ترین کول پد ها استفاده کنید تا دمای سیستم شما کنترل شود.

اگر لپ تاپ شما سخت افزار خیلی قوی ندارد و یا استفاده شما در حدی است که سیستم شما خیلی داغ نمی کند می توانید از سری های 1600-1800 دور و یا برای محکم کاری بیشتر از سری های 2400-3200 استفاده کنید.

کول پد هایی در دور پایین تر نیز وجود دارند که حتی 700 دور در دقیقه سرعت دارند و برای خنک کنندگی های سبک و ابتدایی و یا کم استفاده می شوند.

کول پد مناسب هر سیستم متناسب با قدرت سخت افزاری و گرمای تولیدی آن ها است و یا نسبت به استفاده شما از لپ تاپ می تواند گزینه های مناسب متفاوتی باشد.

استند خنک کننده لپ تاپ

کول پد یکی از عوامل افزایش طول عمر لپ تاپ شما

برخی از لپ تاپ های رده پایین که در حداکثر قدرت پردازشی و تولید گرما هستند و توسط فن داخلی کنترل دما می شوند نیازی به کول پد ندارند چرا که در این دستگاه ها معمولا دما از 80 درجه تجاوز نمی کند و بیشترین میزان تولید گرمای سخت افزاری نیز توسط فن داخل دستگاه کنترل می شود.

اما در لپ تاپ های قدرتمند از نظر پردازشی به خصوص لپ تاپ های گیمینگ که دما تا 100 درجه در بخش CPU و یا حتی بیشتر نیز می رود حتما ضروری است که کول پد داشته باشید تا دما را از بین 4 تا 7 درجه کاهش دهد. گرمای بسیار زیاد و بالا عمر قطعات را کم می کند و شما نیز بهتر است برای حفظ سلامتی دستگاه خود در طولانی مدت از این کول پد ها استفاده کنید تا خطر های احتمالی را کنترل کنید. شاید فکر کنید  4 تا 7 درجه که دمای زیادی نیست! ولی باید بگوییم که این 4 تا 7 درجه می تواند در طولانی مدت حتی تا 1 سال عمر دستگاه شما را افزایش دهد.

البته 4 تا 7 یک عدد تقریبی است و ممکن است در برخی از کول پد ها حتی بیشتراز 7 درجه نیز کاهش دما را شاهد باشیم و عملکردی بهتر داشته باشند.

دمای GPU ها اغلب در لپ تاپ ها کنترل می شود و از حد خطرناکی تجاوز نمی کند ولی در قسمت CPU اکثرا دما بین 95 تا 100 درجه حتی گاهی 100 تا 105 درجه را شاهد هستیم که می تواند خیلی برای سلامتی لپ تاپ خطرناک باشد که فقط در مواقعی به این دما می رسند که بیشتر از 90 درصد توان آنها درگیر فعالیت باشد.

در آخر این شما هستید که نسبت به شرایط و نیازتون و سنگینی کاری که از لپ تاپ خود می کشید، تصمیم می گیرید که آیا کول پد بخرید یا خیر و اگر قصد خرید دارید باید تحقیق کنید که کدام کول پد ها با چه قدرتی مناسب کار شماست.

برای خرید انواع کول پد ها می توانید از سایت ما دیدن کنید و انواع مختلف کول پد ها را با قیمتی بسیار مناسب تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *